System zarządzania czasem. Cz.1

Istnieje kilka sprawdzonych systemów zarządzania czasem – a raczej zarządzania sobą w czasie. Niektóre są produktywne, inne niestety nie. Myślę, że większość opracowanych systemów można podzielić na dwie grupy:

  • Oddolne: najpopularniejszy to chyba opracowany przez Davida Allena GTD (Getting Things Done). W tych systemach podstawą jest zbieranie w jedno miejsce wszystkich zadań, a potem obrabianie ich wg odpowiedniej metody.
  • Odgórne: tutaj można umieścić rewelacyjne podejście do czasu, które zaproponował Stephen R. Covey. Podstawą jest określenie, tego, co dla nas najważniejsze i wyprowadzanie, planowanie mniejszych zadań, które z tego wynikają.

W tym i w kilku następnych artykułach postaram się opisać system, który próbuje połączyć obie grupy: oddolną oraz odgórną. System ten jest tak skonstruowany tak, aby był prosty do wdrożenia oraz aby dawał nam dużą swobodę wyboru elementów, które chcemy wykorzystywać. Sam od jakiegoś czasu wdrażam ten system z większym naciskiem na to, co zaproponował Covey.

System o którym będzie mowa nosi nazwę ZTD (Zen To Done) i opracował go Leo Babauty. Oparty jest ona na dziesięciu nawykach, które pozwalają mieć czysty i lekki umysł oraz wykonywać zadania szybko i efektywnie.

ZTD jest idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy lubią prostotę, a zarazem mają wiele zadań do wykonania. Niektórzy mówią, że jest to prostsza metoda GTD. Osobiście uważam, że mimo wielu podobieństw posiada również kilka istotnych różnic. GTD jest świetnym systemem, jednak brakuje w nim minimalistycznego podejścia. ZTD posiada mniej etapów, procedur, które należy wdrożyć. Całość oparta jest na wyrobieniu sobie pewnych nawyków i wdrażać je można pojedynczo (w przeciwieństwie do GTD, gdzie cały proces planowania trzeba wdrożyć w całości).

Aby móc skorzystać z ZTD wystarczy zwykły długopis oraz jakiś notatnik. Można oczywiście korzystać z różnych bardziej zaawansowanych narzędzi, ale nie jest to konieczne. Sam wykorzystuję rewelacyjny multiplaner (za jakiś czas napiszę o nim artykuł). Wiele osób woli elektroniczne urządzenia i aplikację. Również jakiś czas temu korzystałem z takowych, jednak teraz używam papierowej wersji.

zegar

10 Nawyków

Jak już wspomniałem system składa się z dziesięciu nawyków, które wdrażamy w swoje życie. Robimy to koncentrując się tylko na jednym w danym momencie. Nie musimy wdrażać wszystkich, tak naprawdę wystarczy tylko kilka. Chociażby pierwsze cztery, które są podstawą i stanowią rdzeń systemu. Pozostałe nawyki są opcjonalne jednak uważam, że warto je wziąć pod uwagę.

Oto lista tych nawyków:

  1. Gromadzenie
  2. Przetwarzanie
  3. Planowanie
  4. Działanie
  5. Prosty, godny zaufania system
  6. Porządkowanie
  7. Przeglądanie
  8. Upraszczanie
  9. Ustalanie procedur
  10. Odkrywanie pasji

W następnych artykułach postaram się przybliżyć wszystkie dziesięć nawyków. Następnie podzielę się z Wami moimi uwagami na temat zarządzania sobą w czasie.

Póki co – zanim opiszę te nawyki – zapraszam do komentowania. Będę wdzięczny za podzielenie się w komentarzach waszymi sposobami na uporanie się z biegnącym czasem. Jakie metody, systemy stosujecie?

c.d.n.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge