Skuteczne metody wywierania wpływu Cz.3.

To już ostatnia część tego cyklu. Kolejne metody szczególnie dotyczą tego, co i jak przekazujemy innym. Są to jawne metody wywierania wpływu takie jak opowiadanie, wyjaśnianie czy też nauczanie.

Przejdźmy do rzeczy.

INSTRUOWANIE – Przekazywanie informacji. NAUCZANIE

20. Przygotuj umysł i serce, zanim przygotujesz swoją wypowiedź.

To w jaki sposób mówimy może być ważniejsze od tego, co mówimy. Warto odpowiednio nastawić swój umysł i emocję. Warto zatrzymać się i zwrócić uwagę na potrzeby innych. Uleganie emocjom i nastrojom często prowadzi nas na manowce.

21. Unikaj postawy typu „walka lub ucieczka” – rozmawiaj mimo istniejących różnic.

Często, gdy się z czymś nie zgadzamy to walczymy albo uciekamy. Walka przybiera wiele form (od agresji do subtelnego sarkazmu). Podobnie ucieczka (np. wycofanie się, chowanie urazy). Ludzie często uciekają przez rosnącą oziębłość i obojętność, przez unikanie zaangażowania i odpowiedzialności. Jedynie słusznym podejściem jest nastawienie typu wygrana-wygrana (ja wygrywam i ty wygrywasz). Nasze wypowiedzi powinny być nacechowane jednocześnie odwagą jak i rozwagą. Ważna jest tutaj równowaga.

22. Znajdź właściwy moment do udzielania wskazówek.

Odpowiedni czas następuje, gdy ludzie nie są przestraszeni, gdy nie jesteś zły ani sfrustrowany, oraz gdy inna osoba potrzebuje pomocy i wsparcia. Nieustannie czegoś nauczamy, gdyż ciągle promieniujemy tym, czym jesteśmy. Badajmy co dana osoba odczuwa w danej chwili, ponieważ może się okazać, że to co chcemy w tym momencie powiedzieć przyniesie więcej szkody niż pożytku. Może lepiej poczekać na inny bardziej właściwy moment.

23. Akceptuj limity, zasady, oczekiwania i konsekwencje.

Musimy liczyć się z innymi i szanować pewne granice i zasady, którymi się kierują. Porządek naszego życia może być zachwiany, gdy oczekiwania są niejasne. Osobiste bezpieczeństwo wynika z poczucia sprawiedliwości.

24. Nie poddawaj się i nie ustępuj.

Dyscyplina niepoddawania się i nieustępowania wynika z odpowiedzialnego, zdyscyplinowanego życia. W przeciwnym wypadku idziemy po linii najmniejszego oporu i ustępujemy tam, gdzie nam zależy, i rezygnujemy, gdy nam nie zależy.

25. Bądź na rozstajach.

Aby wywrzeć wpływ na ludziach, na których nam zależy powinniśmy najpierw myśleć, a potem działać. Nie możemy kierować się własnymi emocjami i nastrojami. Ponadto musimy zrozumieć, że ludzie postępują stosownie do tego, co czują, a nie tego, co wiedzą. Motywacja wypływa bardziej z serca niż z głowy. Gdy czujesz, że twój rozsądek i logika nie współgrają z uczuciami i emocjami innych, postaraj się zrozumieć ich język, tak jak gdyby to był obcy język. Dzięki temu okazujesz szacunek i akceptację.

26. Mów językami logiki i emocji.

Gdy zdajesz sobie sprawę z tego, że nie nie masz z rozmówcą wspólnego języka to przede wszystkim nie śpiesz się, gdyż dając drugiej osobie czas, przekazujesz jej jego wartość. Bądź cierpliwy, gdyż cierpliwością okazujesz, że cenisz tę osobę. Staraj się zrozumieć rozmówcę, ponieważ szczery wysiłek zrozumienia eliminuje potrzebę walki i obrony. Otwarcie wyrażaj swoje uczucia zgodnie z tym, co komunikujesz drogą niewerbalną.

27. Powierzaj odpowiedzialność innym.

Powierzanie odpowiedzialności musi działać w dwie strony. W zamian powinniśmy otrzymać odpowiedzialne zachowanie.

28. Angażuj ludzi w ważne przedsięwzięcia.

Powierzanie ludziom istotnych zadań ma na nich korzystny wpływ. Życie podtrzymywane jest przez napięcie pomiędzy tym, gdzie jesteśmy teraz, a tym, gdzie chcielibyśmy być – przez cel, o który warto walczyć.

29. Nauczaj ludzi prawa siewu i zbioru.

Uczmy innych tego, że zbierzemy to, co zasialiśmy. Koncentrujmy się na naturalnych procesach.

30. Pozwól, aby naturalne konsekwencje postępowania uczyły odpowiedzialności.

Pozwalajmy, żeby naturalne i logiczne konsekwencje czyjegoś zachowania uczyły go odpowiedzialności. Przestrzeganie zasady sprawiedliwości wymaga dużo miłości i cierpliwości.

ZAKOŃCZENIE

Podsumowując te wszystkie metody należy powiedzieć, że informacja, kim jesteśmy, jest ważniejsza i ma większą siłę perswazji niż to, co mówimy, lub nawet to, co robimy. Próbując wywrzeć wpływ na innych nie ignorujmy tych trzech opisanych metod (modelowanie, tworzenie związków, instruowanie), dzięki temu unikniemy kilku poważnych błędów.

Wczuwajmy się w sytuację drugiej osoby, starajmy się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym. Okazujmy szczerość i bądźmy konsekwentni. Uczmy innych tego, co najważniejsze.

6 komentarzy


  1. Sporą częścią z tych zasad można z powodzeniem kierować się w czasie negocjacji biznesowych czy chociażby w czasie spotkania z klientem.

  2. Ciekawie opisane i bardzo przydatne. Myślę że niektóre z tych metod wykorzystam w życiu biznesowym jak i prywatnym :) pozdrawiam czekam na kolejne artykuły

  3. Choć z większości przytoczonych powyżej zasad doskonale zdawałam sobie sprawę, niektóre były dla mnie nowością, jak np. ta o prawie siewu i zbioru. Tym bardziej więc cenie sobie tego typu artykuły i podpowiedzi, które pomagają mi spojrzeć na jakieś zagadnienie z zupełnie innej strony.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge