Praktykowanie optymizmu

Drugim bardzo ważnym działaniem, które maksymalizuje nasz potencjał, które napełnia wyczerpujący się ‚Zbiornik energii” jest praktykowanie właściwie rozumianego optymizmu. Pierwszym takim działaniem jest opisana w poprzednim artykule Wdzięczność. Przypomnę tylko, że wdzięczność wiąże się z koncentracją na TU I TERAZ. Natomiast opisywany w tym artykule optymizm koncentruje się na PATRZENIU W PRZYSZŁOŚĆ.

Co to jest optymizm

Na temat optymizmu powstały już tony różnych książek i nie trudno znaleźć informacje na ten temat. Często jednak te informacje nie są prawdziwe. Źle rozumiany optymizm przeradza się w samooszukiwanie się. 

W takim razie jak powinniśmy rozumieć pojęcie optymizmu?

Optymizm to patrzenie w PRZYSZŁOŚĆ. To dostrzeganie pozytywnych aspektów każdej sytuacji, która potencjalnie może przydarzyć się w przyszłości. Optymizm to koncentrowanie się na tym co jest dobre oraz akcentowanie tego, co się posiada, a nie na brakach. Zauważ, że wyrażanie wdzięczności koncentruje się na tu i teraz, natomiast optymizm to przyszłość, a nie teraźniejszość czy przeszłość.

Innymi słowy jest to postrzeganie przyszłości jako sprzyjającej osiąganiu przez nas celów oraz wyobrażanie sobie działań jakie nas do tych celów poprowadzą.

Tutaj potrzebne jest pewne wyjaśnienie, a raczej obalenie pewnego mitu dotyczącego wyobrażania sobie osiągnięcia celu, czyli wizualizacji oraz afirmacji.

Najnowsze badania udowadniają, że samo wizualizowanie osiągniętego celu, czy też afirmowanie go wygasza motywację oraz sabotuje osiąganie celów. Nie znaczy to, że wizualizacja nie działa. Aby zadziałała potrzebny jest bardzo ważny element. Aby wizualizacja zadziałała konieczne jest wizualizowanie DZIAŁAŃ potrzebnych do osiągnięcia celów, a nie samych celów. Innymi słowy aby wizualizacja miała sens potrzebne jest wizualizowanie samego celu ale koniecznie z wizualizowaniem DZIAŁAŃ, które nas do tego celu prowadzą.

Nasz mózg gadzi oraz układ limbiczny nie potrafi odróżnić rzeczywistości od wyobrażeń i dlatego niewłaściwie praktykowana wizualizacja oraz afirmacja sabotuje osiągane cele. Afirmacje są dobre do poprawy naszego stanu emocjonalnego na tu i teraz, natomiast mogą przeszkadzać w dążeniu do osiągnięć w przyszłości.

Wróćmy jednak do optymizmu. Ta cecha nie jest wrodzona.

Optymizmu można się nauczyć.

Wniosek z tego taki, że praktykowanie optymizmu może stać się nawykiem.

Aby jakieś działanie stało się nawykowe potrzebny jest Bodziec, który poszukuje nagrody, następnie potrzebne jest jakieś działanie, które przybliża nas do tej nagrody. Dlatego podam kilka istotnych nagród, które uzyskamy poprzez praktykowania optymizmu.

Dlaczego optymizm działa?

  • Dzięki praktykowaniu optymistycznego zachowania postrzegamy przyszłość z wiarą w osiągnięcie celów, co za tym idzie zwiększa się nasza skłonność do wkładania wysiłku w działanie. Im bardziej wierzymy, że się nam uda, tym bardziej zwiększają się nasze siły.
  • Im w nas więcej optymizmu, tym większą mamy odporność na trudności oraz łatwiej radzimy sobie z porażkami.
  • Optymistyczna postawa sprawia, że jesteśmy bardziej aktywni, produktywni i bardziej skuteczni w naszych działaniach.
  • Szybciej planujemy oraz wykonujemy pierwsze kroki, a w obliczu trudności zamiast uciekać, podejmujemy wyzwania. Nie spędzamy całego czasu na planowaniu, szybko przechodzimy do działania.
  • Optymizm sprawia, że nam się CHCE iść dalej.
  • Zwiększa poziom moralności, witalności, sprawia, że odczuwamy iż dóbr starczy dla wszystkich, mamy poczucie dobrobytu i kontroli nad własnym życiem. Co za tym idzie, chce nam się żyć.
  • Optymizm BARDZO silnie zwiększa poczucie odczuwanego szczęścia.

Jak ćwiczyć optymizm?

Pozwólcie, że zaproponuję bardzo ważne ćwiczenie (jedyne, naukowo udowodnione, które poprawia nasz optymizm). Zachęcam do częstego powtarzania tego ćwiczenia (minimum raz w tygodniu). Tym ćwiczeniem jest prowadzenie dziennika wizualizacji.

Przez 20-30 minut wizualizuj swoją przyszłość (osiągnięcie celu) za rok, 5-10 lat ale łącznie z działaniami jakie podejmiesz, aby go osiągnąć. KONIECZNIE zapisuj jak to będzie. Zapisywanie jest tutaj bardzo ważne, bez tego nie zadziała. Duże cele dziel na kilka sesji.

Dodatkowo zachęcam abyś znajdował myśli, które cię blokują i zastępuj je innymi. Staraj się poznać przyczynę powstawania tych myśli. Pamiętaj szukaj możliwości i okazji, a nie ograniczeń.

Na koniec jeszcze bardzo ważna myśl.

Optymizm to nie samooszukiwanie się, to raczej możliwość wyboru patrzenia i interpretowania rzeczywistości. Możemy wybrać, czy chcemy widzieć połowę szklanki pełnej czy pustej.

Nie chodzi o to, aby nie dostrzegać negatywnych elementów życia, ale o to, aby wyciągnąć z nich KONSTRUKTYWNE, wspierające wnioski. Nie chodzi o wypieranie negatywnych myśli, ponieważ wypierane myśli i tak dadzą o sobie znać wcześniej czy później. Chodzi raczej o pewnego rodzaju elastyczność, o koncentrowanie się na pozytywach, kiedy wymaga tego sytuacja i na „trzeźwym spojrzeniu”, gdy jest to bardziej pożądane.

19 komentarzy


    1. Tak Klaudia, jest w tym dużo prawdy. Optymizm jest bardzo przydatnym nawykiem w procesie dążenia do sukcesu. Potrzeba jeszcze kilka innych ważnych elementów, chociażby nawyk działania zamiast biadolenia i zamartwiania się, a o zamartwianiu się już w następnym artykule ;)
      Sławomir Stolarczyk ostatnio opublikował..Po co, dlaczegoMy Profile

      1. Z działaniem nie mam problemu, ale z optymizmem już większe. Trzeba jednak przyznać, że kiedy wierzę w rezultat, dotarcie do niego zajmuje mi znacznie mniej czasu i energii, niż w chwili zwątpienia. Znacznie sprawniej pracuje się zachowując optymizm.
        Anna Kubczak ostatnio opublikował..Allianz Wrocław – Oddział nr 1My Profile

  1. Doczytując do końca artykuł, miałem zamiar wspomnieć o przysłowiowej szklance napełnionej do połowy wodą jako przykład optymistycznego podejścia do danej sprawy. Ale autor to już zrobił…
    Inna kwestia, to optymistyczne patrzenie na szklankę napełnioną w jednej trzeciej lub mniej.
    Swoją drogą, nie można pomijać naszych marzeń i nadziei, które wiążemy z mniejszymi i większymi, życiowymi sprawami, etapami, dylematami itd.
    Moim zdaniem jeśli nie będziemy mieć marzeń i nadziei – trudno będzie nam być optymistami, nawet wyuczonymi…
    LUZ ostatnio opublikował..Tanie bilety kolejowe za złotówkęMy Profile

  2. Optymistyczne nastawienie jest bardzo ważne przy osiąganiu swoich celów. Nie można jednak też przesadzić i nie zostać tak zwanym niepoprawnym optymistą? Cele należy dobierać do swoich możliwości, jeśli możliwości są zbyt małe, musimy sukcesywnie je powiększać np. regularnie wykonując ćwiczenia poprawiające siłę naszych mięśni. Ja kiedyś mogłem pomarzyć o przejechaniu 200 km jednego dnia rowerem.. a po paru sezonach to bułka z masłem ;)
    Masa ostatnio opublikował..Jak nauczyć dziecko jeździć na rowerze?My Profile

  3. Optymiści generalnie postrzegają ludzi i zdarzenia jako dobre. Mają tak zwany „pozytywny” stosunek do życia, wierząc w to, iż rzeczy z czasem ułożą się pomyślnie.

    1. Myślę, że optymizm to dostrzeganie raczej dobrych stron życia, a nie koncentrowanie się na złych. To nie znaczy, że tych ciemnych barw się nie dostrzega, ale raczej dostrzega się te kolorowe.
      Sławomir Stolarczyk ostatnio opublikował..Bądź cierpliwyMy Profile

  4. Trzeba praktykować optymizm, bo w tym całym pędzie, biegu za pieniędzmi można się kompletnie zatracić…..tracąc radość życia. Więcej uśmiechu, więcej luzu, więcej energii!

  5. Wciąż mam z tym problem, aby być pozytywnie nastawionym do każdego kogo spotkam. Tym bardziej, że w naszej rzeczywistości, codziennie na ulicy, nikt tego raczej nie ułatwia.

  6. Optymizm to podstawa to lepszego życia i osiągania wymarzonych celów. Aby dzień był dobry trzeba zawsze z uśmiechem wstać mimo że deszcz za oknem. Ja tak robię i na prawdę to pomaga – pozytywne nastawienie czyni cuda :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge