Energia do działania

Znamy już kilka ważnych etapów potrzebnych, aby wpłynąć pozytywnie na naszą nieświadomą, emocjonalną część umysłu. Wiemy już jak ważne jest właściwe wyznaczanie celów, wiemy, że pytanie „dlaczego” jest podstawowym pytaniem o sens i powód dla którego warto ruszyć się z miejsca. Rozumiemy także, że naszym życiem kierują nawyki i aby zmienić coś w życiu musimy pracować nad nowymi nawykami i zamieniać istniejące, które źle na nas wpływają. Teraz nadszedł czas na kolejną porcję wiedzy.

Potrzebujemy paliwa

Tak się składa, że każdy z nas ma ograniczoną ilość energii mentalnej. Mamy „zbiornik” o określonej pojemności. Energia ta wyczerpuje się pod wpływem podejmowania decyzji. Wszystkie decyzje, emocje oraz działania oddziałują na ilość siły jaką mamy do dyspozycji.

Jest kilka aktywności, które szczególnie wyczerpują nasze zasoby, są to przede wszystkim negatywne emocje. Przykładem może być chociażby kłótnia z kimś bliskim z samego rana. Taka kłótnia błyskawicznie opróżnia nasz zbiornik. Po takiej dawce frustracji i nerwów reszta dnia to przeważnie „jazda na rezerwie”. Dlatego tak bardzo ważne jest dbanie o to, aby mieć „dobry start”. Róbmy wszystko, aby zacząć dzień w dobrym stanie.

Nasz „Słoń” z metafory o Słoniu i jeźdźcu (zachęcam do zapoznania się z tą metaforą, jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś) zawsze będzie wybierał takie zadania, które wymagają mniejszej ilości energii. Dlatego nasze cele nie powinny być zbyt duże i powinniśmy raczej dzielić je na małe kroki. Gdy owa nieświadoma część nas dostrzega, że dane działanie wymaga olbrzymich nakładów sił, to trudno będzie jej nas pokierować w kierunku realizacji celu. „Słoń nienawidzi tracić energii”.

Rodzi się pytanie, co możemy zrobić, aby napełniać nasz „zbiornik”, aby ciągle być naładowanym siłą emocjonalną?

Na to pytanie próbowała odpowiedzieć Pani profesor Sonja Lyubomirsky (znana psycholog z uniwersytetów Harvard i Stanford). Udowodniła ona, między innymi, że

Im bardziej czujesz się szczęśliwszy tym więcej sukcesów odnosisz.

Mówi ona, że nie jest tak jak często nam się wydaje, że: Im więcej sukcesów odnosisz, tym bardziej czujesz się szczęśliwy – to nie jest prawda. Pani profesor określiła dwanaście działań, które napełniają nasz zbiornik i utrzymują wysoki poziom potrzebnej nam energii emocjonalnej. Warto poznać te działania i wcielić chociaż jedno z nich do naszego życia. Nie trzeba wdrażać wszystkich, naprawdę wystarczy jedno, ponieważ każde z tych działań ma na nas olbrzymi wpływ.

Bardzo ważne jest, aby z tych działań wyrobić sobie nawyk. Przypomnę, że o nawykach i ich tworzeniu pisałem w poprzednim artykule, do którego serdecznie odsyłam.

Świadome działania maksymalizujące potencjał

Nawyki to wzorce, które rządzą naszym życiem. Przypomnę, że aby zmienić nawykowe działanie, musimy być świadomi SYGNAŁU, który wywołuje oczekiwanie NAGRODY i tym samym konkretne DZIAŁANIE.

Postanowiłem nieco przybliżyć wam kilka z tych dwunastu działań, abyście mogli zbudować z nich nawyki, które sprawią, że wasz „zbiornik energii”, będzie się napełniał. Zanim to zrobię, podam jeszcze dwa przykłady działań, które mogą skutecznie podnieść naszą energię. Mam tutaj na myśli aktywność fizyczną oraz właściwe odżywianie. Te dwie czynności świetnie sprawdzają się w procesie napełniania „naszego zbiornika”.

Dobrze, omówmy pierwszy bardzo ważny nawyk, pierwsze świadome działanie, które warto praktykować każdego dnia i wcielić na stałe do naszego życia.

Energia do działania

Wyrażanie wdzięczności

Tak, jednym z tych najważniejszych nawyków, które sprawiają, że rośnie nasza energia do działania jest wyrażanie wdzięczności. Na temat tej aktywności pisałem już w artykule: Wdzięczność to krok do szczęścia. Zachęcam do przeczytania tego wpisu. Teraz tylko uzupełnię poprzedni wpis kilkoma istotnymi informacjami.

 Co to jest wdzięczność?

Wdzięczność to, koncentrowanie się na TU I TERAZ i docenianie tego, co się posiada i na tym, co otrzymujemy od innych ludzi. To nic innego jak radość z tego, co mamy w TEJ CHWILI. Cieszenie się tym, co otrzymujemy od ludzi, nawet jak jest to coś przykrego dla nas.

Wdzięczność ma BARDZO silny wpływ na nasze samopoczucie.

Dlaczego wyrażanie wdzięczności działa?

To pytanie można zadać nieco inaczej, tak aby wiązało się z wyrabianiem nawyku. Jakie nagrody wiążą się z nawykiem wdzięczności? Oto kilka takich nagród.

  • Przyciągamy i koncentrujemy się na pozytywnych doświadczeniach ze swojego życia. Jest to o tyle ważne, że częściej ludzie koncentrują się raczej na negatywach.
  • Wdzięczność podnosi poczucie własnej wartości i samoocenę. W niesamowity i bardzo silny sposób zwiększa nasze poczucie pewności siebie.
  • Łatwiej i szybciej opanowujemy gniew i frustrację związaną z codziennymi trudnościami i doznaniami.
  • Nasze działanie staje się bardziej moralne. Zwiększa się chęć pomagania innym oraz zmniejsza się nastawienie na nabywanie dóbr doczesnych za wszelką cenę.
  • Szybciej nawiązujemy nowe, trwałe relacje z innymi. Lepiej traktujemy innych, odczuwamy silniejsze związki z ludźmi.
  • Wyrażanie wdzięczności neutralizuje toksyczną potrzebę porównywania się z innymi.
  • Neutralizuje gniew, zazdrość, smutek, chciwość oraz inne destrukcyjne emocje.
  • Spowalnia przyzwyczajanie się do czegoś dobrego, gonienie za czymś nowym.

Czas na zadanie

Zacznij prowadzić dziennik wdzięczności. Chodzi o to, aby co najmniej raz w tygodniu zapisać od 3 do 5 sytuacji za które jesteśmy wdzięczni. Dzięki takiemu regularnemu postępowaniu wzbudza się w nas energia do działania.

Szukaj okazji do okazania wdzięczności każdego dnia. Co najmniej raz w ciągu dnia okaż wdzięczność, nawet za bardzo małą rzecz.

Już niebawem opiszę drugi bardzo ważny nawyk, który pomaga w utrzymaniu energii na wysokim poziomie.

 

9 komentarzy


  1. W moim przypadku aktywność fizyczna bardzo skutecznie napełnia mój zbiornik. Działa to tak, że nawet jeśli mam jakiś zastój w pracy i życiu zawodowym to jeśli trenuję cokolwiek biegam czy jeżdżę na rowerze staję się w tym lepszy każdego dnia i właśnie to daje mi poczucie tego że nie stoję w miejscu! To właśnie uczucie pozwala mi napełnić mój zbiornik do pełna i ruszyć do przodu sprawy które utknęły w miejscu!
    Masa ostatnio opublikował..Jaki bagażnik rowerowy wybrać?My Profile

  2. Dokładnie ja tez napełniam swój zbiornik akuratnie w sposób ćwiczeń fizycznych dość intensywnych. Zacząłem ćwiczyć 6 weidera oczywiście nie ma jeszcze nie wiadomo jakich efektów na ciele, ale naprawdę warto !!!
    Super się czuję wewnętrznie, że to zacząłem robić i każdemu polecam. Jeszcze jak osiągnę 6 paka to normalnie moja dziewczyna z podziwu nie wyjdzie :)
    Walczę do końca jestem prawie w połowie ćwiczeń
    Damian z najlepsze-gry.pl ostatnio opublikował..World of TanksMy Profile

  3. ANIU nie możesz się poddawać pojawiły się dzieci to nic nie szkodzi szukać trzeba rozwiązania żeby też i one były cały czas w ruchu natomiast mimo wszystko wiem, że na pewno są. W jakim są wieku ? że nie możesz sobie pozwolić na jeżdzenie z nimi ?
    Jak masz możliwość poćwiczyć w domu to polecam 6 weidera albo abs wpisz sobie w google. Te ćwiczenia dają taki wycisk, że można się skończyć :D
    Damian z najlepsze-gry.pl ostatnio opublikował..The Settlers OnlineMy Profile

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge