Porozumienie

Dziś będzie na temat nawiązywania porozumienia z innymi ludźmi. Widzimy świat przez pryzmat nas samych. Nie widzimy rzeczywistości takiej jaka ona jest, widzimy rzeczywistość przefiltrowaną przez nasze doświadczenia, nawyki, wierzenia, wartości, uczucia. To właśnie sposób postrzegania świata jest jedną z przyczyn naszych problemów, konfliktów i kłótni. Drugim powodem, przyczyną nieporozumień jest nasza wiarygodność.

Problemy związane z postrzeganiem oraz z wiarygodnością powodują, że pojawia się konflikt osobowości oraz brak porozumienia. Problemy z wiarygodnością są trudniejsze do rozwiązania ponieważ „każdy myśli, że widzi świat takim, jaki on jest, a nie takim, jacy my jesteśmy”. Wydaje nam się, że „mamy rację” i dajemy innym do zrozumienia, że się mylą. Przyklejamy etykiety, szufladkujemy.

Większość kłopotów związanych z wiarygodnością możemy rozwiązać, gdy zdamy sobie sprawę, że u ich podłoża leży problem związany z postrzeganiem.

Rodzi się pytanie: Jak rozwiązać problem dotyczący postrzegania lub wiarygodności?

Wydaje się, że świetnym rozwiązaniem będzie wyrobienie w sobie pewnych postaw i zachowań.

Jakie to są postawy?

  1. Zakładam, że druga strona działa w dobrej wierze; nie podważam jej szczerości.
  2. Troszczę się o relację i chcę zmniejszyć różnicę w postrzeganiu. „Pomóż mi zobaczyć wszystko ze swojego punktu widzenia”.
  3. Jestem otwarty na twój wpływ i gotowy się zmienić.

A zachowania?

  1. Słuchaj, żeby zrozumieć.
  2. Mów, żeby być zrozumianym.
  3. Rozpocznij dialog od wspólnego punktu odniesienia lub sprawy, co do której istnieje zgoda, a potem powoli przechodź do źródła nieporozumienia.

sluchanieGdy to zrozumiemy, zmienia się nasz sposób mówienia, np. zamiast mówić, że „to jest tak…” powiemy, że „widzę, to w ten sposób…”. Takie i podobne zwroty świadczą o tym, że dostrzegamy w swoich rozmówcach czujące, odmienne od nas osoby i dajemy do zrozumienia: „Ty też się liczysz”.

W czasie, gdy inni nas osądzają lub nie zgadzają się z nami, jedną z właściwych reakcji jest np. ” Dobrze, widzisz to inaczej. Chciałbym zrozumieć jak” oraz „mam inny pogląd na tą sprawę, pozwól, że powiem ci jaki”.

Według mnie najważniejszy element w procesie właściwego porozumiewania się jest wzajemny stosunek. Gdy nasze stosunki są napięte musimy być ostrożni i właściwie dobierać słowa. Natomiast jeżeli stosunki są harmonijne i właściwe, to praktycznie możemy się porozumiewać prawie bez słów. Tam, gdzie mamy do czynienia z zaufaniem nie musimy już tak bardzo uważać.

Budowanie harmonijnego związku i zaufania może być bardzo trudne, ale możliwe. Spójrzmy na nasze zdolności porozumiewania się jak na górę lodową. Widoczna część to poziom umiejętności komunikowania się. Niewidoczna, większa część to nasze postawy i motywację – innymi słowy poczucie wewnętrznego bezpieczeństwa. Aby odnieść pożądane efekty musimy pracować na obu poziomach. Skuteczne przekazywanie myśli wymaga umiejętności. Wymaga to praktyki. Natomiast uważne i szczere słuchanie wymaga olbrzymiego poczucia wewnętrznego bezpieczeństwa. Gdy nie czujemy się wewnętrznie bezpiecznie, nie możemy pozwolić sobie na ryzyko zmiany.

Skuteczne porozumiewanie się wymaga zarówno uchwycenia treści oraz intencji słów. Trzeba słuchać sercem i oczami a dopiero potem uszami. Starajmy się zrozumieć intencje, zanim osądzimy lub odrzucimy treść. Jeżeli chcemy być skuteczni w prezentowaniu naszego punktu widzenia, musimy okazać drugiej stronie, że rozumiemy także inne stanowisko. Skuteczna prezentacja własnych poglądów rozpoczyna się od wstępnej oceny cudzych.

Poświęcenie uwagi drugiej osobie, pragnienie wywarcia wpływu na czyjeś życie i spojrzenie na sprawę z innego punktu widzenia wymaga dużej odwagi, cierpliwości i poczucia bezpieczeństwa wewnętrznego. Wymaga otworzenia się na zdobywanie wiedzy i na zmianę. Takie otwieranie się na innych nie oznacza, że zgadzamy się we wszystkim z drugą stroną, nie oznacza, że odczuwamy to samo. Raczej znaczy, że rozumiemy. Na tym polega empatia. Gdy nauczysz się słuchać, starając się najpierw zrozumieć, dowiesz się więcej na temat porozumiewania się. Zrozumiesz, że porozumienie jest nie tyle sprawą intelektu, co raczej zaufania i akceptowania innych, ich uczuć, idei, odmienności i tego, że ze swojego punktu widzenia mają rację.

Podstawą zawsze są ludzie i ich wzajemne stosunki. Jeżeli to zignorujemy, na nic zdadzą się nasze starania i zaangażowanie. Skuteczne porozumiewanie się jest zbudowane na fundamencie zaufania, a zaufanie opiera się na wiarygodności.

To tyle. Mam nadzieję, że te kilka myśli, które tutaj zawarłem przyczynią się choć trochę, do tego, że zaczniemy bardziej przyglądać się naszemu sposobowi porozumiewania się.

5 komentarzy


  1. Bardzo fajnie to opisałeś, pomimo tego iż czytałem wielokrotnie o dobrym argumentowaniu i prowadzeniu rozmowy, czasem zdarza mi się beznadziejnie upierać przy swoim zdaniu i nie dopuszczać do siebie argumentów innych. Podobno to jest upartość, ale staram się z tym walczyć, bo nie pomaga mi to w relacjach z ludźmi, nawet (a może zwłaszcza) z najbliższymi.
    Marcin Górski ostatnio opublikował..Cała prawda o zarabianiu przez internet!My Profile

  2. Nie jest to proste, wysłuchać kogoś z kim się nie zgadzamy. Nasze poczucie ważności jest tutaj przeszkodą. Za wszelką cenę chcemy być lepsi od innych i nasze emocje wygrywają, choć wiemy, że powinniśmy zrobić inaczej. Wymaga to nieustannej pracy, ciągłego powtarzania i walki, aby powstał nowy nawyk: najpierw wysłuchać i starać się zrozumieć, a dopiero potem mówić i starać się być zrozumianym.
    Sławek ostatnio opublikował..Obroty grupy familo widoczne w biurzeMy Profile

  3. Porozumienie jest najważniejszą cecha, jaką powinien się charakteryzować sprzedawca a nie od dziś wiadomo, że aby odnieść sukces w biznesie trzeba znać się na sprzedaży. Polecam prace nad sobą by w przyszłości rozmawiać, słuchać i umieć „się sprzedać”
    Radek Piwnik ostatnio opublikował..Suplementy diety – negatywne skutkiMy Profile

  4. Na co dzień kontaktuję się z różnymi ludźmi. Czasem mającymi podobne poglądy do moich, czasami o poglądach zgoła innych. W tym drugim przypadku bardzo trudno jest nawiązać porozumienie. Ale tak jak piszesz, ważne jest, aby wysłuchać tej drugiej strony. Jedynie wtedy możemy spróbować zrozumieć inny punkt widzenia, oraz życiową drogę, która do niego doprowadziła.
    Anna Kubczak ostatnio opublikował..Allianz Wrocław – Oddział nr 1My Profile

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge