Komunikacje interpersonalne

Znajomość tematyki związanej z komunikacją interpersonalną pozwala na budowanie efektywnych i satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi. Osoba, która posiada takie umiejętności jest bardziej pewna siebie oraz bardziej otwarta na wyzwania. Spostrzegawczy czytelnik zapewne zauważył, że tytuł artykułu: komunikacje interpersonalne  napisałem w liczbie mnogiej. Uczyniłem to świadomie, aby podkreślić fakt, że samo pojęcie komunikacji interpersonalnej ma wiele odmian.

Najbardziej znanym podziałem jaki przychodzi mi do głowy jest rozróżnienie komunikacji werbalnej oraz komunikacji niewerbalnej. Komunikacja werbalna (słowna) polega na wymianie komunikatów za pomocą słów. Komunikacja niewerbalna (bezsłowna) opiera się na mowie ciała, na gestach, mimice itp.

Aby nasza zdolność porozumiewania się była na wysokim poziomie musimy rozwijać obie te komunikacje interpersonalne równomiernie. Nie możemy koncentrować się jedynie na komunikacji werbalnej zaniedbując niewerbalną.

Jak mówi Zig Ziglar:

Jakość twojego życia zależy od jakości twojej komunikacji.

Są wśród nas ludzie, którzy odznaczają się niewiarygodnie wysokim poziomem komunikatywności. Często są to osoby publiczne, aktorzy, czy też mówcy, a nawet niektórzy politycy. Tacy ludzie potrafią pociągnąć za sobą liczne rzesze. To właśnie dzięki umiejętnościom komunikowania się zarówno werbalnie jak i niewerbalnie.

komunikacje interpersonalneNa szczęście sztukę komunikacji można opanować i się jej nauczyć. Nikt nie rodzi się z opanowaną tą umiejętnością, to okoliczności, wiedza i praktyka sprawiły, że niektórzy z nas lepiej się komunikują niż inni. Dlatego jeżeli postawisz sobie za cel stać się bardziej komunikatywny i gdy codziennie będziesz robił coś w tym kierunku aby to osiągnąć to na pewno Ci się uda. Bez względu na obecne umiejętności skutecznej komunikacji możesz poprawić swoją komunikację z innymi. Aby to zrobić musisz mieć silną motywację i codziennie nad tym pracować.

Jest wiele powodów, dla których warto jest nauczyć się skutecznej komunikacji interpersonalnej zarówno werbalnej jak i niewerbalnej. Dobrym ćwiczeniem może okazać się wypisanie na kartce własnych powodów, dla których chcemy nauczyć się lepiej porozumiewać.

Pozwól, że podam kilka takich powodów.

  • Ludzie chcą, aby inni ich szanowali i lubili. Łatwiej jest nakłonić innych do naszych pomysłów, gdy jesteśmy lubiani. 
  • Umiejętność komunikowania się pomaga opanować zdolność do przekonywania innych do swojego punktu widzenia. Dzięki tej umiejętności skuteczniej możemy sprzedać swoje pomysły, usługi i produkty. Możemy nakłonić dziecko do posprzątania pokoju, męża do zrobienia zakupów…
  • Każdy z nas chce być kimś ważnym w oczach innych. Im lepiej się komunikujemy, tym lepiej traktują nas inni ludzie, ponieważ ukazujemy pewność siebie, poczucie własnej wartości oraz przekazujemy spójny komunikat.

 Komunikacje interpersonalne – w praktyce

Zastanówmy się teraz jak skutecznie możemy komunikować się z ludźmi.

Jest wiele zasad jakie powinniśmy stosować w komunikacji. Jedną z nich i wg mnie najważniejszą jest umiejętność słuchania. Mamy jedne usta i dwoje uszu, czyli powinniśmy mówić o połowę mniej niż słuchać. Pamiętaj: Diagnoza poprzedza receptę – to znaczy, że najpierw trzeba dobrze zrozumieć rozmówcę, zanim postaramy się o to, abyśmy zostali zrozumiani. Podczas słuchania skupiajmy pełną uwagę na rozmówcy. Patrzmy się na niego. Możemy pochylić się delikatnie w kierunku rozmówcy i zanim coś powiemy, odczekajmy chwilkę – zróbmy pauzę. Często zadawajmy pytania. Im więcej wykażemy zainteresowania, tym większą zyskamy przychylność. Upewniajmy się czy dobrze zrozumieliśmy odebrany przekaz.

Kolejną zasadą, którą warto się kierować przy komunikacji interpersonalnej jest tak zwane „dopasowanie do rozmówcy„. Chodzi o to, że staramy się harmonijnie i subtelnie przyjmować podobną postawę co rozmówca, parametry głosu, oddech, gesty czy też słownictwo. Sprawi to, że przekażemy nieświadomie drugiej osobie, że jesteśmy podobni do niego. A każdy z nas lepiej porozumiewa się z osobami, które są do nas podobne.

komunikacje

Kilka wskazówek jak poprawić naszą komunikację

Przytoczę teraz kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym możemy nieco poprawić naszą komunikację interpersonalną.

  • Bądź grzeczny w stosunku do każdego człowieka. Ta porada może okazać się nieco dziwna i banalna, ale właśnie o niej często zapominamy. Pamiętajmy, że każdy człowiek z którym rozmawiamy może być naszym potencjalnym klientem czy przełożonym lub osobą, która kiedyś może na nas mieć olbrzymi wpływ.
  • Używaj zrozumiałego i prostego języka i dostosuj go do grupy odbiorców. Staraj się, aby twój komunikat mogło zrozumieć nawet pięcioletnie dziecko. Używaj jak najmniej zdań wielokrotnie złożonych. Lepiej sprawdza się prostota i zwięzłość.
  • Troszcz się o swoją wiarygodność i zaufanie. Te dwie cechy są bardzo istotne w relacjach międzyludzkich.
  • Pokaż rozmówcy, że jest dla ciebie ważny i że go cenisz. Zaspakajasz w ten sposób najgłębsze potrzeby ludzi. Doceniaj ludzi, dziękuj im za to, co robią. Uśmiechaj się, bo uśmiech wyzwala endorfiny, co sprawia, że człowiek czuje się dobrze. Akceptuj innych. Oddzielaj osobę od jej zachowania oraz wyrażaj podziw. Nie oszczędzaj pochwał.
  • Miej na uwadze komunikację niewerbalną. Ludzie podświadomie bardziej ufają mowie niewerbalnej niż werbalnej. Widząc niespójny przekaz, rodzi się nieufność. Staraj się być autentyczny i spójny wewnętrznie. Niech twoje słowa i ciało mówią to samo.
  • Naucz się patrzeć z różnych pozycji percepcyjnych, z różnych perspektyw. Bardzo przydatne podczas rozmowy jest wyobrażenie sobie siebie w ciele rozmówcy i słuchanie samego siebie. Warto też spojrzeć na rozmowę z pozycji trzeciej osoby. Gdy widzimy w wyobraźni siebie jak rozmawiamy z drugą osobą dostrzeżemy więcej i więcej zrozumiemy jako obserwator.

Na koniec

Komunikacje interpersonalne jakimi się posługujemy powinny wypływać z naszego wnętrza. Im bardziej jesteśmy naturalni i pewni swojej wartości, tym łatwiej będziemy komunikować się z innymi ludźmi. Wiem, że każdy z nas ma jakieś własne doświadczenia związane z porozumiewaniem się, dlatego będę wdzięczny za wszelkie uwagi i propozycję związane z tym jak mogę udoskonalić własną metodę komunikowania się z innymi.

7 komentarzy


  1. Komunikacja interpersonalna jest bardzo istotną i ważną umiejętnością, którą bezwzględnie posiadać każdy musi :) Naturalność przekazu jest najważniejszym czynnikiem i świetnie się łączy z skutecznością przekazu jak i jego odbiorem, sprawdzałem, polecam !

  2. Witaj Sławku
    Bardzo ciekawy artykuł. Tak się zastanawiam jak to jest że jeden człowiek jest bardziej komunikatywny a inny wręcz przeciwnie unika jakichkolwiek kontaktów z innym człowiekiem. Z drugiej strony w pewnych środowiskach jesteśmy bardziej komunikatywni a w innych nie, co nas ludzi może tak blokować. Czy ma na to wpływ niska samoocena czy jakieś inne czynniki?
    Pozdrawiam Daniel Waszkiewicz

    1. Myślę, że każdy z nas jest inny i jednym pewne umiejętności przychodzą łatwiej innym trudniej.
      Z Komunikatywnością jest pewnie tak jak z każdą inną umiejętnością – można ją trenować.
      Ludzie, którym bardzo zależy na umiejętności komunikowania się z innymi rozwijają tą zdolność, natomiast pozostali, pewnie nie wiele robią, aby poprawić swoje umiejętności porozumiewania się.

      Tak więc myślę, że tutaj najważniejszy czynnik ma nauka i trening.
      Sławek ostatnio opublikował..Aktualizacja najważniejszych informacji FamiloMy Profile

  3. Kompletnie nie umiem rozmawiać z ludźmi. Odpowiadam jedynie na pytania jakimś zdawkowych: „aha”, „ok”, „no”, „super”. Oczywiście na pytania konkretne np. Jak dojechać na ulicę X, odpowiadam już normalnie.
    Nie mam pojęcia jak się zachowywać między ludźmi, co mówić, co robić. Jedynie stoję/siedzę i patrzę się w przestrzeń. Często mówię też tak nie wyraźnie, że nawet jak co powiem, to i tak nikt mnie nie zrozumie.
    Przez to mam tylko jedną znajomą (z nią też nie bardzo potrafię rozmawiać, ale jakoś tam opowiadamy sobie „o życiu”…)
    Już nie wiem, co mam z tym zrobić. Będę odludkiem do końca życia, jak tak dalej pójdzie.

    1. Cześć Julia,
      Nie bądź dla siebie taka surowa :)
      Właśnie rozpoczęłaś rozmowę (w prawdzie wirtualnie, ale zawsze).
      Mam dla Ciebie dobrą wiadomość, nawet jeśli nie wierzysz w siebie (bo myślę, że właśnie tutaj jest problem), to możesz nauczyć się komunikować z ludźmi na wysokim poziomie.
      Wydaje mi się jednak, że tutaj chodzi raczej o poczucie własnej wartości i nad tym trzeba bardziej popracować.
      A tak na początek to proponuję, abyś to Ty zadawała pytania ludziom podczas rozmów, a potem słuchaj odpowiedzi i dalej zadawaj pytania.
      Warto wcześniej przygotować sobie listę takich różnych pytań i przećwiczyć je na ‚sucho”, co o tym myślisz?
      Mogą to być np. takie pytania: Co słychać? Jak minął dzień? Co porabiasz? itp….
      Sławomir Stolarczyk ostatnio opublikował..Energia do działaniaMy Profile

  4. Ludzie przeceniają znaczenie komunikcji niewerbalnej. Ona i komunikacja werbalna muszą być spójne, ale nigdy tzw. mowa ciała nie będzie ważniejsza od tego, co mówimy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge