Asertywność przydaje się w życiu

Co to jest asertywność

Asertywność jest bardzo przydatną umiejętnością w komunikacji międzyludzkiej. Jak myślisz, co to jest asertywność? Co dla Ciebie znaczy to pojęcie. Czy jesteś asertywny?  Zamiast definiować co to takiego jest, lepiej przedstawić ją w odniesieniu do człowieka, który posiada tą umiejętność. Człowiek asertywny, to taka osoba, która nie poddaje się naciskowi otoczenia, gdy jest przekonana o słuszności własnego celu. Osoba taka jest otwarta na zmiany i na innych ludzi. Potrafi swobodnie wyrażać siebie innym oraz otwarcie komunikuje to co myśli, co czuje i pragnie. Robi to uczciwie, bez lęku i z akceptacją innych ludzi i ich –  być może – odmiennego zdania. Człowiek asertywny potrafi odmawiać oraz żądać tego, co mu się należy. Rozumie, że ma prawo popełniać błędy i potykać się. Zachowanie takiej postawy nie jest łatwą sztuką, ale można się jej nauczyć jak każdej innej umiejętności. Trzeba zacząć od dobrego zrozumienia siebie, tego kim się jest i jakimi wartościami się kierujemy.

Asertywność w komunikacji

Asertywność pomaga budować zdrowe relacje z ludźmi. Przyczynia się również do umocnienia pewności siebie. Komunikacja asertywna polega na tym, że komunikujesz to co jest twoim celem w sposób jasny i precyzyjny, bardziej argumentujesz niż kierujesz się emocjami. Okazujesz szacunek i zapewniasz, że jesteś otwarty na dialog. Ważne jest aby rozmowa asertywna opierała się na zasadzie wygrana-wygrana. To oznacza, że powinniśmy brać pod uwagę argumenty drugiej strony i na tej podstawie szukać porozumienia. Asertywna komunikacja, to zdrowa i odpowiedzialna komunikacja. To taka komunikacja w której najpierw starasz się zrozumieć drugiego człowieka, a dopiero potem sam starasz się zostać dobrze zrozumiany. To taka komunikacja w której przestrzegasz zasad, grasz uczciwie i kierujesz się empatią. Asertywna komunikacja łączy się z wiarygodnością, ponieważ ludzie nabierają do ciebie większego zaufania i wiedzą, że mogą na ciebie liczyć i przyjść do ciebie ze wszystkim, chcą być w twoim towarzystwie i lubią z tobą współpracować. Dobra, starczy tej suchej teorii, przejdźmy do tego jak w praktyce nabyć i wykorzystać umiejętności asertywne. Rozpocznijmy od przydatnego modelu, którym warto się porozumiewać z innymi, gdy istnieje jakiś problem do rozwiązania.

Model asertywnej rozmowy – LADDER

Jest to sześciostopniowy model, który pomocny jest przy prowadzeniu rozmów.

  1. L – look: w pierwszej kolejności ważne jest aby „widzieć” właściwie sytuację. Patrz na otaczającą cię rzeczywistość i na to jaki jest cel rozmowy oraz na towarzyszące wam emocje. Patrz na problemy i sytuacje obiektywnie. Ograniczaj udział emocji do koniecznego minimum. Postaraj się najpierw zrozumieć rozmówcę oraz siebie i swoje reakcje.
  2. A – arrange: warto planować sobie rozmowę. Jeżeli planujesz spotkanie z góry określaj ile czasu ma trwać rozmowa.
  3. D – define: Zdefiniuj problem. Bądź obiektywny oraz zrównoważony emocjonalnie. Niech twoje uwagi będą słuszne i poparte faktami i nie zapomnij uwzględniać zdania drugiej osoby. Pamiętaj najpierw trzeba zrozumieć, aby potem zostać zrozumianym.
  4. D – describe: Opisuj to co czujesz, tak aby druga strona zrozumiała, jak się czujesz w zaistniałej sytuacji. Gdy zdefiniowałeś problem, który omawiacie wyjaśnij jak się z tym czujesz. Pomoże to drugiej osobie zrozumieć jak ważne jest to, aby sytuacja została rozwiązana w sposób zadowalający. Gdy mówisz o uczuciach to nie atakuj ani obwiniaj drugiej strony, tylko mów jak ta sytuacja wpływa na ciebie.
  5. E – express: bądź zwięzły oraz wyrażaj się jasno. Mów tak, aby druga strona nie musiała się domyślać o co ci chodzi.
  6. R – reinforce: koncentruj się na obustronnych korzyściach. Dąż do tego aby obie strony były na pozycji typu wygrana-wygrana.

Postępując wg powyższego modelu budujemy nasze relacje na zasadzie wzajemnego szacunku i łatwiejsze jest porozumienie się z drugim człowiekiem. Wysyłamy komunikaty w sposób zrozumiały i jasny. Dajemy możliwość wypowiadania się każdej ze stron. Jasno wyrażamy własne emocje.

Technika czterech płaszczyzn

Podczas naszych rozmów może okazać się przydatna technika, która polega na odpowiedzi za pomocą czterech płaszczyzn. Podczas rozmowy próbujesz odpowiedzieć na dany problem za pomocą następujących elementów.

  1. Wydarzenie: Mów o tym jak widzisz sytuację lub problem.
  2. Uczucia: Wyraźnie opisuj jak się czujesz w tej sytuacji.
  3. Potrzeby: Jasno określaj swoje potrzeby. Mów o tym, czego potrzebujesz, abyś nie musiał się niczego domyślać.
  4. Konsekwencje: Udzielaj komunikatów zwrotnych. Dawaj pozytywny feedback jeżeli twoje potrzeby zostały zaspokojone.

Jak budować asertywną postawę

Podam teraz kilka zasad, które mogą przyczynić się do nabycia i umocnienia w nas asertywnej postawy.

  • BĄDŹ PROAKTYWNY. Ludzie są w pełni odpowiedzialni za własne zachowania. Możesz kontrolować tylko siebie i swoje własne zachowania. Nie bierz odpowiedzialności za zachowania innych. Masz prawo do wypowiadania własnego zdania.
  • POZNAJ SIEBIE. Rozpoznawaj swoje potrzeby i pragnienia. Nie czekaj, aż ktoś się domyśli czego potrzebujesz i co czujesz. Ludzie nie czytają w myślach, potrzebują jasnych komunikatów.
  • SZANUJ SIEBIE. Ceń siebie i swoje prawa. Bądź świadomy swoich praw i przestań przepraszać za wszystko. Twoje myśli, uczucia i pragnienia są tak samo ważne jak każdej innej osoby, musisz tylko pamiętać, że trzeba również zauważać, że inni są tak samo ważni jak ty sam i ich potrzeby, emocje również trzeba dostrzegać okazuj zainteresowanie ludźmi.
  • BĄDŹ POZYTYWNY.  Wyrażaj swoje myśli i uczucia w zdrowy i pozytywny sposób. Kontroluj swoje emocje. Mów co czujesz i co myślisz, ale w taki sposób, aby nikt nie został dotknięty.
  • PRZYJMUJ KRYTYKĘ. Naucz się przyjmować krytykę ale i również komplementy. Mamy prawo popełniać błędy – pozwólmy sobie na to. Akceptuj to, co druga strona ma do powiedzenia, nawet, gdy się z tym nie zgadzasz. Pamiętaj każdy ma prawo do własnego zdania, a krytyka jest tylko czyimś zdaniem na jakiś temat.
  • GDY TRZEBA TO ODMAWIAJ.  Naucz się mówić „nie”, jeżeli tak czujesz. Nie pozwól się wykorzystywać, określ jakieś granice. Pamiętaj, że nie możesz robić wszystkiego tak, aby każdego zadowolić, czasami trzeba odmówić. Nie zapominaj tylko o zasadzie wygrana-wygrana.

Dobra, myślę, że jak na razie starczy tych informacji. Dodam jeszcze tylko, że asertywność to odwaga i szacunek.  Odwaga bycia sobą i szacunek do siebie i do drugiego człowieka. Zgadzasz się z tą myślą?

5 komentarzy


  1. Asertywności nie można się szybko nauczyć, ale jest to na pewno umiejętność niezbędna przy bezpośrednim kontakcie z drugą osobą (np. przy obsłudze klienta). Przedstawione metody dochodzenia do asertywnej perfekcji są na pewno skuteczne, ale nie należy zapominać o ciągłym treningu – to tak jak z ćwiczeniem charyzmy.

  2. W moim odczuciu asertywność to w dzisiejszych czasach jedyna słuszna opcja, aby przetrwać w dżungli zwanej życie. Jako kobieta asertywna nie wyobrażam sobie, by nie móc być sobą, robić coś pod publiczkę, czy wbrew sobie. Pozdrawiam serdecznie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge